VInterferie

Vinterferie 2021 har været lidt af en udfordring for rigtig mange.

Her i huset har Gemalen travlt på jobbet og langstrakte ferieudsigter, så jeg bestemte mig derfor til en soloferie, med hunden på sidelinjen.

Trængte nemlig i den grad til ferieoplevelser fra nusse-tusseriet i isolationstriktions-boblen. Og vinterferie har altid været min favorit-foretrukne ferie.

De første dage tilbragte jeg på skipisterne i Cortina d’Ampezzo. Dolomitterne lå badet i høj sol og sneen var af den perfekte slags.

Aldrig har jeg haft bedre tider. Jeg løb endda lige op – og sammen med VM-vinderne i Super G for såvel damer som herrer.

Aftnerne stod på Spaghetti Bolognese, Afterski og Baileys on the Rocks.

Gemalen underholdt jeg med mellemtider, dans på bordene og jodlen. Han foretrak-fortrak nu tidligt til sovegemakkerne, sammen med den lyd-finfølsomme gravbasse, så ferie-skrål-skål-festivitas var mest til glæde for mig selv.

Tog også en lille afstikker til ski-området Pokljuka i Slovenien. Hvor jeg, som noget nyt, afprøvede skiskydning.

Skydning, med skyts fra sofa til skive, var jeg faktisk ret god til, ramte hver gang fladskærmen.

Langrendsski bliver dog nok aldrig mig, det er simplethen alt for anstrengende konditions-krævende.

Jeg er mere til styrten nedad i fuld fart. Med hovedet under armen og uden større kraftanstrengelser. Andet end at få bakset mig op igen, når der er mere styrt end løb.

I år slap jeg fuldstændigt for skader, frostsprængninger og panda-look. Til gengæld blev sædemusklerne lidt ømme.

Min tak for turen går til Svensk Tv, der modsat den her til lands nationale sendeflade, altid sender det bedste i skisport.

Vinterferie paa museum

Kulturferie

Et kærkomment gensyn fik jeg stillet på Statens Museum for Kunst.

Savner i den grad mine flittige museumsbesøg.

En af mine favorit-kunstnere er Anna Ancher. Jeg så heldigtnok, in persona, udstillingen med hendes værker, inden museet lukkede ned for besøgende.

Nu inviterer SMK dig til kig og lyt med hjemmefra. Og ikke kun til Anna’s, men mange flere fine udstillinger.

Jeg kan kun anbefale dig at kigge forbi de helt fantastiske guidede kig, i de mange flotte videoer.

Ligesom Louisiana Channel er et besøg værd. Der finder du mange timers god informativ underholdning om alt fra kunst, arkitektur til musik mv.

En eftermiddag tog jeg i det Kgl.Teater.

Så og hørte Svanesøen fra første parket. Uden at betale 1.200 kroner.

Jeg er langt fra til ballet, men i og med det var ferie og den stod på et par nye oplevelser, så gav jeg opførelsen en chance.

Musikken er god, Tchaikovsky kan sit kram – og scenografien ret flot. Men… mænd i trikot og al den bardutspring og tåviften er bare ikke aldrig nogensinde lige mig.

Foretrækker åbenbart et mere maskulint udtryk fra sceneriet.

Som f.eks. mænd i kilt, i det skotske højland, opfyldt af maltwhisky og blodhævn over engelskmanden!

De nye afsnit, i det historiske drama Outlander på Netflix, fik jeg hurtigt overstået-set en regnfuld feriedag.

Da jeg nu var i det kulturelle hjørne, smuttede jeg også lige til koncert med Allan Olsen.

Via Musikhuset Aarhus hjemmeside, er der flere gode Take Away koncerter at vælge imellem.

Og de koster ganske gratis.

Et flot-fint tiltag, hvor de ellers nedlukkede kunstere underholder fra folks baghaver.

Læselytte-ferie

På App’en Podimo, har mine sande helte Poul og Fritz fabrikeret 20 Podcasts.

Her drager de ud i virkeligheden med mikrofon, rigeligt rød Pingus og store checks til de trængende.

Jeg sad med i bilen, ført af au pair Pumbat, på turen til Ringkøbing. Langfartens endemål var et besøg hos journalisten Anders Agger, hvor en interessant samtale om sigende pauser… udviklede sig interessant.

Nikolaj Kirk tog os på en vandretur rundt i det fredede Amager Fælled. Sjældent finder du en mere entusiastisk fortæller, end den gæve kok. Til gengæld var det lige farligt-naturligt nok, med al den natur og hjemløse, for de 2 snobber.

På d’Angleterre mødte vi Helle Thorning Schmidt og fik en sludder om en opvækst, i helt almindelige ludfattige kår.

Der er også visitter hos minister Astrid Krag, fodboldspiller Tomas Gravesen og levemand Erik Brandt m.fl. Yderst underholdende, grovkronet, frækt og oplysende lytteri.

De to pastelfarvede herrer anstrenger sig gevaldigt for at overvinde deres skræk for verden udenfor whiskeybæltet, billig vin, gement øl, fattige mennesker og vild natur. Det lykkedes ikke rigtigt, men de forsøger virkelig.

Jeg fik endvidere startet på bogen, Pigen fra det store hvide skib, af Jesper Bygge Kold og Mich Vraa. Bogen fortælles af hhv. sygeplejersken Molly, der mønstrer hospitalsskibet Jutlandia og pigen Yun, som flygter gennem slagmarken i Korea.

Vandre vinterferie

Et par dage var vejret herligt godt. Bøllebassen og jeg benyttede os af solskinnet og det dejlige område vi bor i.

Vi har både skov, sø, strand og parker at vandre i og omkring.

Frisk luft gør altid godt.

Foretog endda en vovet smuttur over kommunegrænsen, til et nyt villakvarter med nye snus, hundeluftere og god afstand.

Ferieophold

Eftersom jeg har boet på Pensionat A Casa Domicile, har jeg selv måttet stå for forplejning af både kedeligt-nyttigt og sødt-syndigt.

Og da onsdag er udnævnt til Den Store Bagedag her i huset, ja så bagte jeg grimme, men velsmagende gulerodsmuffins. Og de evindelige flade scones, jeg har så sværtbesvær ved at få høje.

Jeg vil teste en ny opskrift næste onsdag – og følge den punktligt. Måske er forhøjnings-problemet den der lettere autodidakte autonome tilgang, jeg har til mål og råvarer…

En morgen opdagede jeg programmet Morgentræning på DR1.

Det så effektivt og yderst hårdt ud. Masser af gode øvelser til igangsætning af skrog, svedkirtler og forpusten.

Nu havde jeg jo ferie, som i afslapning og oplevelser, så jeg noterede mig blot tidspunkt – og tænker sikkert nok måske opstart-følgen med fra mandag… eller onsdag, når kagerne er i ovnen.

Ellers har jeg tvunget Gemalen til at spille en omgang Sequence med mig. Spil hører til på en vinterferie.

I går var jeg heldig at blive inviteret til lørdagskaffe med snik og snak om stort og småt. Det forgik i Clubhouse, som er et nyt tale-lytte-medie, sådan et slags digitalt forsamlingshus.

Her mødes folk live, i realtid og taler sammen. Sådan et rigtigt socialt medie, kun med lyd. Du deltager i – eller opretter selv en samtale, om et emne der interesserer dig. Og rækker hånden høfligt op, når du vil til orde.

Indtil videre, så er mediet lukket for andre end inviterede. Jeg følte mig derfor vigtig udvalgt og forventer mig faktisk en del læring og interessante snakke samt lyttenytte af medlemsskabet.

Vinterferie slut

En ferieuge hjemmefra, med overvejende elektroniske medieoplevelser er forbi.

Det er nemlig dér, det sner og det meste foregår pt.

Smadder ærgerligt nok, men når nu det ikke kan være anderledes, så fungerer de mange tilbud, om små og store oplevelser, rigtig godt.

Og med MCS, er det overordentligt befriende at slippe for parfume-duftmolekyler, og derved voldsom dårligdom, i det offentlige rum.

Jeg fik fundet en lillebitte smule feriehumør frem – slidt på Tv-brillerne – og havde en faktisk okay god vinterferie.

Har du holdt vinterferie? Er du til Take Away-musik? Eller mænd i trikot? Vil du inviteres til Clubhouse?

8 replies
  1. Avatar
    Louise M siger:

Hej Janet

Lyder til du har udnyttet din vinterferie på bedste vis og været en del ‘omkring’ Påhittehedsommen længe leve i disse Corona nedlukningstider. Jeg synes også jeg så småt er ved at løbe lidt sur i ikke at måtte ret meget.

Clubhouse har jeg ikke prøvet, men synes jeg bruger rigeligt tid på mine devises, så tror det får lov at vente lidt endnu.

God søndag☀️

Kh
    Louise

• Avatar
      Janet siger:

Har haft en fin ferie, nu kalder hverdagen…☀️Hvor der igen skal hittes på, Hihi. God søndag i Odense.

Kh fra Janet

• Avatar
      Janet siger:

Tipser gerne☀️Tænker alt kan bruges pt. Og jo, en hyggelig, lidt ensom, men rar ferieuge er gået.

Kh Janet Skibums

2. Avatar
    alice siger:

Kære Janet.

Dejlig skriv, som jeg altid glæder mig til her søndag formiddag, tak for det.

Godt du selv kan finde på i disse corona tider. Du kommer da vidt omkring og vi får lov til at følge med. Jeg har også været på pisterne i denne uge via Sverige, trængte til at se noget andet sport
    end fod og håndbold, her findes ikke de skønne omgivelser.
    Modsat dig kan jeg godt lide ballet og trikot, det ser jeg gerne, tænker ikke mændene selv har valgt påklædning, jeg har dog set dem danse i kilt.