Kostråd

Kostråd er vigtige. Du bliver, hvad du spiser.

Det udtryk kender du godt – og forskning beviser det faktisk.

Det skræmmer mig helt vildt. Med tanke på, hvad jeg går rundt og putter i munden.

Du bliver også hvad du tænker – og lader dig påvirke af.

Det er jeg lidt mere tryg ved, eftersom jeg jo altid tænker positivt og kun lader mig påvirke, af de klogeste og rigtigste meninger…

Og nu er virkelig meningsdannende kloge hoveder, igen, i gang med at forfatte nye officielle kostråd fra Fødevarestyrelsen.

Kostråd, der skal hjælpe os borgere til en sundere – og klimavenligere livsstil.

Rådene lanceres, blancheres og publiceres i starten af 2021.

Hvad vi skal spise indtil da, kan du følge i en kampagne, der koges sammen i løbet af foråret og hedder “Madglade klimatips”.

Klimakost

De nye kostråd tænker, som noget nyt, nu klimabetænksomhed ind i vejledningen.

Det skal nemlig være sundt, både for dit og klimaets kredsløb. Win win, må man umiddelbart sige.

Hvad er det mon så, du skal spise og hjembringe klimavenligtneutralt til skafferiet, når du gerne vil bidrage til både helsebringende ernæring og halvering af dit CO2-udledning.

Mit gæt er: Grønt – Du skal indtage og købe megameget grønt, mørkegrønt.

Flere bælgfrugter. Mængdevis af bønner, linser og ærter på menuen. Heldigvis ikke gule ærter, men altså grønne.

Og bønnerne er ikke cacao- eller kaffebønner – Næh, dine proteiner bør primært komme fra pral-, heste- og alskensfarvet små og store bønner. Bed til, at du kan lide dem.

Væn dig også til at indtage mikromakroskopiske småmængder af animalske fødevarer. Kød, helst fra fugl eller fisk, bør blot være tilbehør af og til og ikke hovedingrediens i dine måltider.

Spis kartofler og blomkålsris, i stedet for de lange- og længetransporteret riskorn.

Og kål, i alle afskygninger, bliver højst sandsynligt den helt store superernæringskilde. Dine forventelige udslipsgasser, snakker vi så ikke lige om.

Insekterne er sikkert, endnu, ikke med i vejledningen. Det er noget kulturelt, andre steder – og derfor nok udeladt, her.

Vi skal tænke multimere plantebaseret, årstid og mørkt grøntsagsoverflod ind i den daglige kost. Og spise op.

Mon ikke også det mørke (absolut ikke grønplettet!) grove rugbrød får en plads. Tykt skåret og uden tandsmør, med mindre det er plantesmørelse.

Lidt danskdyrketlokale frugter og bær vil sikkert fylde et lillebitte område, af tallerknen med kostråd. Symbolet er jo ikke længere en pyramide. Sådan een, er fra for langt sydøstpå, al næring skal være fra nærtæt på.

Kostråd

Mon Kajkager er grønne nok? Og hvad med rødt, som i hindbærtærter?

Dur blomkålsris egentlig til sushi?

Sukkerroer er fra planteriget, lokalt dyrket og produceret. Er dog overbevist om, at det forarbejdede søde krystalprodukt stadig er noget, vi bør indtagelsesafholde os mest muligt fra.

Ingen lækkersukkersult og søde tænder i sundhedsrådene.

Gad vide, om der vedhæftes vejledningsvisning udi økologimærker og MSC certificerede fisk og skaldyr…

Jeg tror nemlig heller ikke, at vi er skabt til at indtage pesticider og kemiske tilsætningsstoffer i vores føde- og drikkevarer.

Det er sværtoverskueligt – og der er overordentligt meget at forholde sig til, når du vil være up front på vitaminer, klima og sundkropsbevidsthed.

Sats på linsekålretter og drik vand. Med al den plantebaseret mad, bliver du efterhånden til en køn plante.

Tænk på biodiversiteten og hold dig fra skvalderkål, mælkebøtteblade og brændenælder. Insekterne skal stortrives.

De kommer nemlig 100 procent sikkert på tallerknen, i nærvedfremtiden.

Orange kostråd

Jeg har kigget i mit køleskab…

I grøntsagsskuffen er farvepaletten orange og en smule mørkegrøn. En tom løgbeholder + et spidskål lyser blegt op.

Men ellers er kuløren mest orangefarvet, fordi gulerødder er både hunden – og gemalens snackfavoritter. Hvis ikke der er chokoladebar eller kage altså.

I fryseren er der til gengæld en del meget mørkere farver grønt, mest nok fordi lampen er gået i stykker. Men der befinder de fleste af vores, lillebitte, husholdnings grønne og multicolorerede vitaminer sig.

I lågen står mine drikkevarer. Mælk til chailatten samt sprutflydende råhygge og sovemedicin. (Læs nattillægget).

Baileys indeholder animalske fedtlipider! Må have opstartet ned- og udtrapning!

Portvinen er til gengæld plantebaseret, pyha og jubiii.

Komælken bliver svær at klimaudskifte, da jeg ikke tåler de forskellige planteerstatninger. Men jeg kan også godt lide vand.

Det bliver vist noget med at vænne sig til en tynd kop te fremover.

Skånekost

For os med diverse allergier og fødevareintolerance, er det virkelig enormt svært at overholde de folkesundhedslige anbefalede kostråd, gamle som nye + de fremtidige.

Råd om kost er individuelle, når slimhinder og lunger er overmegasygeligtsarte.

Der skal desværre testes lokalt, ved direkte systemindtagelse, med overskudstid til eventuel akutindlæggelse og en effektiv EpiPen inden for rækkevidde.

Dine kropsreaktioner bestemmer derefter, om det i fremtiden er at finde på din tallerken.

Frugt og nødder kan være direkte livsfarlige – og rigtig mange grøntsager og uskyldigtudseende krydderier, uanset farvekombination, giver ubehagelige symptomer, der aldrig nogensinde leder tankerne hen, på nogen form for sundhed.

Nældefeber, åndenød, diarre, blodtryksfald og nærblackouts, for blot at nævne nogle få. (Lidt om allergi)

Kostvalg og kostråd

Når du handler ind, går du muligvis, som jeg, først efter livretter og hvad du bedst kan lide.

Du kigger måske på prisen og om det er sundt. Det kan være du allerede er på forbilledligforkant og foretrækker økologiske fødevarer og indtænker noget miljøbelastning.

Men – først og fremmest vælger du ud fra vaner. Det bekræfter undersøgelser udi forbrug og livsstil.

Og vaner er, som bekendt, noget af det allersværeste at ændre på. Det hører med til vores identitet, hvem vi er og til vores kultur.

Mad er følelser, tryghed, minder – og har sjovt nok, ikke så meget med kostråd at gøre.

Så, det kræver derfor en kæmpe indsats og kan godt virke uoverskueligt, hver gang der kommer de der nye kostråd og vejledninger af alle sundilegme og velmenende slags.

Altid mit 1. valg

Supermarkederne er en vigtig brik, i ændring af vores indkøbsvaner.

Med det der kaldes Nudging = Et puf i den rigtige retning, er de behjælpelige med at styre forbrugerne til mere indenbordssundhed.

Ved blot at flytte rundt på varerne i supermarkedet, ryger (røg anbefales ikke!) der købsautomatisk flere næringsrige og klimatiskkloge varer i kurven.

Slik flyttes f.eks. bort fra kassekøerne og chips gemmes langt væk. Frugt og grønt placeres indbydende friskfarvet og fremme i de forreste linjer.

Kager stilles bagerst i en dunkel og mørk uindbydende afkrog og de mest usunde varer, sættes på de allernederste hylder.

Vi er nemlig ikke kun vanedyr – men også ubevidste smådovendyrsagtige. Vi bryder os ikke om at gå afveje, i hug ved reolerne – eller strække os halvt ind i kølemontrene.

Heldigvis er jeg ikke mørkeræd. Men… Jeg skal, udover at gå til pilates, nu også finde tid, til et livsmodent stræk- og bøj-træningshold.

For, der bliver da fremstillet klimabevidstvenlige kager, ik´? 

Spiser du meget planteføde? Foretrækker du også kager? Er du klar til proteininsekterne?

 

4 replies
  1. Avatar
    Louise says:

    Hej Janet

    Tror du rammer plet med en del af dine forudsigelser af hvor kostrådene bevæger sig hen. For ingen tvivl om at vi skal indstille os på at spise nye ting som insekter etc. Tænker det går hvis det er lækkert nok tilberedt
    Men jeg vil nu prøve at forbeholde mig til en god bøf i ny og næ
    Og her i huset er vi fortsat også fans af både gulerødder og Bailey

    God søndag✨

    Bedste hilsner
    Louise

    Svar
    • Avatar
      Janet says:

      Hej Louise
      Jeg undrer mig altid over, at folk kan spise rejer og flæskesvær, men ikke vil spise larver og insekter…Hihi. Mon ikke der bliver et par kvæg i produktionen, til en sjældenlille steak i ny og næ.

      Skøn dag til dig

      Svar
  2. Avatar
    Vejen til Bikin/Annette says:

    Hej Janet. De sidste snart 4 år har vi kørt med Aarstiderne herhjemme, og der har vi fået vores andel af grøntsager og plantebaseret grønt. Til resten af ugen, har jeg også skåret gevaldigt ned på kødet og op for det grønne. Men når det kommer til insekter… så bliver jeg vegetar….
    /Annette

    Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.