Jeg er en dreven kvinde, eller nok lidt mere korrekt, en el-dreven een af slagsen. Vi har nemlig fået elbil.

Her i husstanden er vi gået fra fossil til el – Dieselslugeren er udskiftet med et batteridrevet og genopladeligt køretøj. Jeg vil derfor fremover bevæge mig rundt i trafikken, sådan lidt science fiction-agtig og lydløs.

Fossilbil

Det er gemalen, der er bil-indkøber her i huset. Han bruger bil noget oftere, end jeg gør. Mit behov for bil, i hverdagen, er minimalt, jeg klarer mig med – og foretrækker cyklen, pt uden el, ellers tager jeg det offentlige.

Bilerne er min mands domæne – og motoriserede køretøjer er en stor interesse, som han har haft, siden han fik kørekort. Og det fik han i bogstavelig forstand. Det tog nemlig blot 1 enkelt time hos den lokale køreskole, der ude på landet i det jyske. Teorien foregik også i samme time i bilen! Hvilket jeg bruger (lidt) mod ham, når vi er uenige i trafikken og jeg sidder der og hyler op, som bedrevidende andenchauffør, med lidt flere timers undervisning.

Det har vist passet ham fint at kunne give den gas i indkøb, uden indblanding fra mig. Den har altid stået på BMW’er, ofte importeret direkte fra Tyskland. De skal nemlig være udstyret med alt muligt, der åbenbart ikke kan fås i Danmark. Du kender godt sådan en BMW. Det er den effektive køremaskine, der altid ligger i 3. spor på motorvejen og som drøner forbi med suset af højhastighedslyd.

Jeg har alligevel, i flere år, prøvet at påvirke min mand til at købe en elbil. Ikke fordi jeg interesserer mig synderligt for biler, men fordi jeg synes, at det er på tide at tænke i en mere bæredygtig og klimavenlig livsstil.

Elbil

Lige pludselig smed han stikket – sådan en doven søndag ved morgenbordet:

“Forresten kører jeg til Jylland i eftermiddag og kigger på en elbil – den ser helt rigtigt ud”.

Okay – øhhh -Det lyder da super, sagde jeg. Hvor kom det lige fra, at vi skulle have ny bil nu – og at det skal være en eldreven?

“Jamen, er det ikke det, du gerne vil have?” spurgte han undrende.

Jo….øhhm det vil jeg da rigtig nok. Troede ikke, at du ville have et elkøretøj…

Men det ville han altså godt, nu, hvor der åbenbart er kommet noget interessant og veludstyret på banen.

Kvinder og biler

Interesserer du dig for biler? Design, udstyr og køreegenskaber? Kan du huske din første bil?

Min første bil var en lille kvik Honda Civic. Den var jeg mega glad for. Jeg husker tydeligt den frihed, jeg følte der bag rattet. 18 år gammel, foden på speederen, hele verden lå åben og skulle udforskes.

Siden fulgte der lidt større og praktiske biler. Har faktisk haft en Volvo på gas, nu jeg tænker efter! Så jeg har altså kørt miljøvenligt før.

Men alt det med teknik, motorolie, fælge og cylindre interesserer mig ikke en dyt. Jeg vil derimod godt have en bil der er komfortabel, hurtig i optrækket, sikker og som kører, når jeg vil afsted. Den må også godt være lidt smart og sej at se på.

Jeg kan hverken skifte hjul, tjekke oliestand – eller noget andet i den dur. Jeg kan ringe til vejhjælp – og sparke dæk, det kan jeg godt finde ud af. Sammen med nabokonen, kan jeg også stoppe en mandlig cyklist og få ham til at placere startkablerne korrekt, på naboens strømløse bil.

Fartbølle

En herreløs vogn… Sådan omtaler min mand biler med en kvinde bag rattet…. Og selvfølgelig gør han det for at drille mig. Jeg farer nemlig altid op – og minder ham om, hvem der laver ulykkerne og får fartbøderne. Det gør mændene. De er ihvertfald overrepræsenteret i statistikkerne.

Det med fartbøderne kan jeg ovenikøbet bevise. Vi har nemlig et fint lille fotoalbum, hvor min mand optræder på samtlige små sort/hvide, grynede og utroligt dyre fotos i ekstrem dårlig kvalitet. De er taget af ordensmagten og høfligt sendt til adressen.

Jeg har bedt ham smile, når han kører. Når vi nu skal betale overpris for de der fotos, så kan han i det mindste se glad ud. Jeg har heldigvis ikke eget forbryder-fotoalbum – Og alle fotos af mig, er billige, i farver, af høj kvalitet og ikke taget af politiet.

 

Import igen

Nu holder der så en ny importeret bil i indkørslen. En flot og perlemorshvid elbil, direkte importeret fra Jylland og med alt det udstyr, som min mand synes er vigtigt.

Og jeg synes den er helt fantastisk!

Der er ingen motor. Den er lydløs, firhjulstrukken, enormt kraftfuld, accelererer som en motorcykel og er, hvis du vil, selvkørende. Den placerer sig hele tiden korrekt i kørebanen og ser alle andre trafikanter, hårde som bløde. Der er ingen gear. Afstand, fart, parkering med videre er no problemos. Falder du i søvn, ja så bipper den højt. Det er pærelet at være en trafiksikker og lovlydig bilist i sådan en vogn.

Eldreven

Om ikke så mange år er vi nok allesammen el-drevne. Der sker enormt meget, indenfor udviklingen af el-drevne biler. Den danske bildesigner Henrik Fisker, præsenterer f. eks. snart sin nye model. Det er en bil med en rækkevidde på 500 – 700 km og en hurtigere opladningstid, end den der skal til pt. Fremover vil det netop være i fokus, hvor langt du kommer omkring – og den tid, som du skal bruge på en genopladning.

På en fuld opladning kan vores elbil køre 300 km. Der er 200 km mellem ladestationerne i Danmark og rundt om i Europa. Og bilen finder selv nærmeste station, når du trykker på opladningssymbolet på displayet. Det er simpelthen så smart.

Opladning

Vi har fået installeret en lynlader, her i domicilet – Det sørger udbyderen for. Strømmen koster “gratis” – det er blot et månedligt abonnement på næsten ingenting.

Jeg er helt elektrisk over bil og system.

Jeg er ovenikøbet gået i gang med den spændende bog om manden bag, en visionær og dreven fyr, ved navn Elon Musk.

Så… vi lader altså virkelig op herhjemme – både inde og ude.

 

Overvejer du at blive en dreven kvinde eller mand? Jeg skal fremover altid være en dreven kvinde.

 

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.