Det blev en af de der mandage igen – i mandags. (Læs evt. her om en anden, af de der mandage).

Mine mandage er altså mærkelige. Af en eller anden grund, så er det ikke tirsdage eller torsdage, men mandage der ofte er fyldt med dårlig samvittighed.

Jeg har lige haft en skøn lang ferie med gemalen, fyret den af i weekenden og ellers nydt kalorieindtag i lettere overdrevne mængder samt lediggang i skøn tilbagelænet stil. Hvad er der galt i det? Jo – jeg har gjort det lidt vel rigeligt og i en alt for lang periode.

Det kan mærkes i kroppen. Den er ikke 17 mere, men kræver efterhånden lidt ekstra ud i vedligeholdelse – og jeg bryder mig egentlig heller ikke om bare at lade stå til, så……det er det, der fylder mit hoved de der mandage.

Jeg kan mærke, at de øvelser jeg udfører herhjemme, ikke mere er nok. Der skal yderligere regelmæssighed, biden tænder sammen, udholdenhed og variation til.

Derfor meldte jeg mig, i mandags, til Pilatestræning. Hos et Reformer Studie, hvor træningen foregår i maskiner og derfor er mere effektiv. I første omgang til personlig vejledning.

Ringede og talte med instruktøren. Remsede alle mine skavanker op og var måske så heldig, at eksperten ville sige: “Du må overhovedet ikke træne, hold dig langt væk fra enhver fysisk udfoldelse. Lidt hundeluftning og cykling er rigeligt til dig”.

Jeg mener, drømme kan jeg jo altid.

Nå, men det blev ved drømmen. Instruktøren lød nemlig vældig optimistisk og jeg troppede derfor op, i går, til en omgang fejlfinding, gode råd og tilpasset træningsprogram.

Håb forude

Det er 5 år siden, at jeg sidst gik til Pilates og Yoga mm. Utallige skader og behandlinger satte et stop for en masse af mine fysiske aktiviteter – og ind satte magelighed, stress og lav smertetærskel. Det gjorde ondt for mange steder på een gang, syntes derfor selv, at jeg var lovligt undskyldt.

Jeg er ved at komme ovenpå igen, derfor går det ikke længere med al den inaktivitet og umådeholden kagespisning. Kroppen skal boostes og, om ikke fit som før, så ihvertfald i andet end kageform.

Nu skal jeg tage mig sammen til mere end genoptræning. Og jeg siger dig…..Uhhhh…. det var faktisk godt, rigtigt godt,

Den veluddannede Pilatesinstruktør tog behørigt hensyn til handicappene, men formåede alligevel, via maskinen, at komme ind til musklerne og senerne omkring elendighederne, av for den da….

Sukkerindtag og cravings blev lige vendt, det skal der kigges mere på næste gang 😬. Det bliver ikke nemt, men jeg har besluttet at være lydhør.

Der blev lagt et træningsforløb til mig. Bl.a. med henblik på, at nogle af skaderne, med tiden og efter ihærdig korrekt træning, sikkert vil opleves mindre generende. Det glæder jeg mig til. Kan sagtens huske, hvordan det var at være fit og i god form.

Hjemme igen måtte jeg lige køle af på terrassen, godt flad og svedig, på den gode måde. En bekymret hund var tilskuer.

 

Belønning

Nød efterfølgende en hyggelig aften med veninder og en omgang burger, fritter, soft drinks og mini-dessert. Vi skulle lige teste en ny burgerrestaurant her i byen. Jeg fortjente det SÅ meget. Efter al den træning og udsvedning af salt og klorid, skulle kroppen i balance og tilføres næringsstoffer igen.

Dagen derpå

Her onsdag morgen betaler jeg prisen, min mave er vildt oppustet, det snurrer i hele kroppen og jeg kan næsten ikke åbne øjnene. Det er hvad brød og sukker gør ved min krop.

Ellers føles mit skrog som kørt over af en damptromle, en velmenende tromle altså. Den der træningsømhed er slet ikke dårlig. Jeg har før været afhængig af den, måske kan fortidens træningsfix og kropsstatur hentes frem igen.

I dag står den på udstrækning og grøntsagssuppe. Næste hiv, stræk og vejledning er på fredag. YES, jeg er i gang – Nu med drømmen om en sundere livsstil og strammere statur.

Hvordan holder du dig fit?

Går dine mandage også med refleksioner over alt det du ikke får gjort – og nu vil gøre, for dig selv?

Hvordan tackler du sukkercraving?

 

0 svar

Skriv en kommentar

Har du en kommentar?
Så kom gerne med den!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.